S.U.P - Stand Up Paddling

S.U.P - Stand Up Paddling
Den nyaste sporten inom surfing världen.
S.U.P är en version av vågsurfing då man står upp på en större bräda och håller i en paddel som du använder för att ta dig framåt och få fart.
 
adventure traveler Dave paddle boards in Maui
 
S.U.P har blivit en av dom mest populära surf sporterna här på Hawaii och runt om i världen. Om man åker till andra sidan av maui (Den ö jag är på just nu) så kommer man till en lång kust kallad thousan peak, Som är perfekt för S.U.P. När man kör över krönet på sidan av berget på maui så ser man hela kusten och massor av S.U.Pare som står och paddlar på sina brädor. Detta är ett typsikt bild minne jag har kvar i mitt huvud från alla gånger jag har varit här på Maui Hawaii.
 
Varför det har blivit en så populär sport är nog just för att det är en relativt enkel sport (för att vara en surf sport) och man kan utöva den på olika sätt.
 
Olika sorts S.U.P:
1. Våg SUP
Här Har man en lite mindre och tunnare bräda för att den ska kunna svänga bättre i vågen.
Våg S.U.P går ut på att paddla med på en våg och sedan med hjälp av vågens kraft surfa in på S.U.Pen som en vanlig vågsurfign bärda
 
Speed S.U.P:
Här har man en lite större och smalare bärda för att lättare få fart genom att paddla.
speed S.U.P går alltså ut på att ta sig fram på SUPen snabbt
 
Sedan finns det även SUPar som ska anvnvändas för att bara glida runt på (lite mer byggda för nybörjare)
dessa SUPar funkar ofta till alla förhållanden. det går att speeda med dem. men de går även att åka i vågor med dem men (däremot är dom såklart lite sämre på det) dom funkar även att ha för familjen och perfekt för  barnen att leka med.
 
 
Jag Tycker själv att S.U.P är en otroligt rolig sport. jag skulle gärna se att jag själv åkte utomlans unde några veckor för att få tränna lite mer S.U.P i framtiden.
Jag har ingen egen S.U.P men har några gånger lånat S.U.P. Det är igentligen den perfekta sporten för dig som är en riktig livsnjutare. Man kan göra det i vilket väder, Var som helst bara de finns vatten som är mer än 50 cm djupt.
Och det är inte bara kul... det är även mycket bra träning för kroppen.
 
// Gustav Häggström
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback